Het jaarverslag: van cijfertjes naar verhalen

Het jaarverslag is een van de belangrijkste soorten financiële documenten van een onderneming. Het deponeren van het jaarverslag is een jaarlijks terugkerende verplichte handeling voor ondernemingen. In een jaarverslag staat vanzelfsprekend een overzicht van de inkomsten en uitgaven van het bedrijf. Afhankelijk van het soort bedrijf vindt u in een jaarverslag ook aanvullende informatie zoals een accountantsverklaring of een kasstroomoverzicht. Steeds vaker publiceren organisaties daarnaast ook sociale jaarverslagen. Hierin worden zaken als het sociale en maatschappelijke beleid van de onderneming uiteengezet.

Het publiceren van een sociaal jaarverslag is niet verplicht. Toch maken steeds meer organisaties gebruik van de mogelijkheid om belanghebbenden te informeren over beleidsbeslissingen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Sociale jaarverslagen zijn meestal rijkelijk opgemaakte documenten, met een strakke huisstijl, illustraties en professionele fotografie. Om deze redenen zijn sociale jaarverslagen in potentie ook krachtige instrumenten die passen in de hedendaagse marketingmix. Bekijk bijvoorbeeld het Jaarbeeld 2013 van internationaal technisch concern Mourik.

 

Marketinginstrument

Dankzij beoordelings- en vergelijkingswebsites is het voor de consument makkelijker dan ooit om diensten en producten inhoudelijk met elkaar te vergelijken. Organisaties worden daardoor gedwongen zich op andere vlakken te onderscheiden. Denk daarbij aan maatschappelijke drijfveren, normen en waarden. En dat zijn precies zaken die de kern vormen van veel sociale jaarverslagen. Hoe deze elementen de consument beïnvloeden wordt haarfijn uitgelegd door Simon Sinek in zijn inmiddels beroemde TED-presentatie over de Golden Circle:

 

 

Sociale jaarverslagen worden daarom ook steeds vaker actief gepromoot aan potentiële klanten. En ook reguliere jaarverslagen worden steeds vaker voorzien van verhalende informatie. Onlangs is het verrijken van jaarverslagen met relevante informatie zelfs opgenomen in diverse internationale standaarden.

 

Internationaal

Sociale jaarverslagen kunnen heel goed dienen als internationaal marketingdocument. Ze geven de lezer een transparant beeld van wat het bedrijf doet en waar het voor staat. Met name bij het aanboren van nieuwe internationale markten kan een organisatie hier haar voordeel mee doen. Het vertalen van een sociaal jaarverslag is dan ook absoluut het overwegen waard. Vertalen naar de lokale taal van het land waar u zaken wilt gaan doen zal daarbij doorgaans een betere keus zijn dan uw sociaal jaarverslag alleen in het Engels te publiceren. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 50% van consumenten en potentiële zakenpartners informatie in de eigen taal belangrijker vindt dan bijvoorbeeld dienstverlening of de prijs van een product.

Overweegt u om een (sociaal) jaarverslag te laten vertalen? Neem eens contact met ons op. Concorde beschikt over een selectie vertalers met actuele kennis van internationale standaarden op het gebied van financiële verslaglegging. Onze experts voorzien u graag van vrijblijvend advies over de vertaling van uw financiële documenten.

 

Gratis e-book 'Internationaal Zakelijk communiceren'

Meld u aan voor onze nieuwsbrief.  U ontvangt dan gratis het e-book "Zakelijk communiceren in het buitenland". Ook ontvangt u met gezonde regelmaat handige tips, e-books en kennisdocumenten over internationaal communiceren.

 
6 essentiële tips voor zakelijk communiceren over de grens