Sneller werken: de standaardopslaglocatie

Bij de productie van technische documenten zoals handleidingen komen vaak meerdere bestanden en mappen kijken. Een goede workflow voor het beheer van deze bestanden is daarbij essentieel. U bespaart veel tijd door de standaardopslaglocatie van Windows 7 of hoger te wijzigen naar uw eigen map. 

Voor veel Windows-toepassingen (zoals Word, Excel, Outlook) hanteert Windows een standaardopslaglocatie. Wanneer u een bestand op wilt slaan in zo'n toepassing, zal standaard de map Mijn Documenten worden gekozen. Maar de kans is groot dat u eigenlijk zelden in deze map wilt opslaan. Zeker als u regelmatig met veel verschillende bestanden werkt, bijvoorbeeld bij de samenstelling van handleidingen, hanteert u waarschijnlijk uw eigen mappenstructuur. Hier weet u zelf de weg en heeft u perfect overzicht.

Maar iedere keer als u een bestand opslaat, moet u eerst naar die folder navigeren. Dat lijkt misschien op zich weinig tijd te kosten, maar als u alles bij elkaar optelt schrikt u er waarschijnlijk van. In deze korte handleiding leggen we u uit hoe u Windows vertelt dat u standaard in uw eigen mappenstructuur wilt opslaan.  

 

Stap voor stap

In dit voorbeeld gebruiken we Microsoft Word. Stel, u hebt een Word-document geopend en wilt dit opslaan. (Klik op de afbeeldingen hieronder voor een grotere weergave.)

  • Stap 1

  • Stap 2

  • Stap 3

  • Stap 4

Stap 1

 
 
Wanneer u een bestand op wilt slaan en het Windows dialoogvenster voor het opslaan van bestanden verschijnt, klikt u op X locaties onder de titel van de huidige map.

Stap1

Stap 2

 
 
In het venster dat nu verschijnt, ziet u de mappen die standaard verschijnen in het dialoogvenster Opslaan als.... Om een nieuwe map toe te voegen, klikt u op ​Toevoegen​. 

Stap2

Stap 3

 
 
Navigeer naar de map die u wilt aanmerken als de standaardmap voor het opslaan van bestanden, en klik op ​Map opnemen​.

Stap3

Stap 4

 
 
Om de zojuist toegevoegde map als de standaardopslaglocatie te kiezen, klikt u met de rechtermuisknop op de map en kiest u voor ​instellen als standaardopslaglocatie​.

Wanneer u nu het ​Opslaan als...​ dialoogvenster opent, verschijnt de door u gekozen map direct in beeld.

Stap4

 

Toepassingen

Het standaard Windows dialoogvenster voor het opslaan van bestanden wordt gebruikt in alle Microsoft Officetoepassingen. Word en Excel vallen hier uiteraard onder, maar ook uw e-mailbijlagen in Outlook kunt u op deze manier gemakkelijk in uw eigen locatie opslaan. Hetzelfde venster wordt ook gebruikt door veel applicaties buiten het Officepakket. 

Favoriete mappen

Een andere handige functie die vaak vergeten wordt is het gebruiken van Favorieten in Windows. Mappen die u veel gebruikt kunt u toevoegen aan uw favoriete locaties in Windows Verkenner. U doet dit door in het rechterdeel van Verkenner de map te slepen naar het linkerdeel van Verkenner onder Favorieten. In elk Office-programma dat u vanaf nu opent, staan uw favoriete mappen onder Favorieten. Zo bent u altijd binnen één klik in de juiste map.

Favorieten

Trucs als deze kunnen u veel tijd besparen en gemak opleveren. Meer tips over het opslaan van Office-documenten vindt u op de website van Office.

 

Technische vertaling?

Concorde Vertalingen is gespecialiseerd in het vertalen van technische documentatie zoals handleidingen, productspecificaties en bouwbestekken.

Download de brochure

Technisch vertalen