1. Begin met een zoekwoordanalyse

Delen:

WebVertSEOJe wilt nu natuurlijk direct aan de slag met allerlei SEO-trucs. Maar stel jezelf eerst de vraag: Waar wil ik op gevonden worden? Met andere woorden, wat zijn de relevante termen voor jouw bedrijf of organisatie? Waarschijnlijk heb je zelf al een globaal idee welke termen dit zijn. Ben je een fietsenmaker, dan denk je natuurlijk direct aan het woord ‘fiets’. Maak eerst een lijstje van dit soort kerntermen die jouw bedrijf kenmerken. Een fietsenmaker kan bijvoorbeeld komen met het rijtje: ‘fiets, band, zadel, slot’.
 

Zoekwoordenplanner

Vervolgens kun je uitzoeken welke termen door je doelgroep worden gebruikt als ze zoeken naar informatie over jouw soort producten of diensten. Je kunt als fietsenmaker volledig gaan optimaliseren op het woord ‘fiets’. Maar als dat woord alleen maar pagina’s over fietsvakanties oplevert, bereik je daarmee niet je doelgroep. Het zoekwoord is dan niet relevant.

Zoekwoordenplanner

Om erachter te komen wat relevante termen zijn, maak je gebruik van Google’s zoekwoordenplanner. Deze tool geeft je informatie over het maandelijkse zoekvolume van zoekwoorden. Zo kun je bijvoorbeeld ‘fietsenmaker’, ‘fiets repareren’ en ‘fiets maken’ met elkaar vergelijken. Je ziet dan precies welke term het meeste zoekvolume oplevert.

Vul vervolgens dezelfde termen in een zoekmachine in. Zo bepaal je welke termen de meest relevante resultaten opleveren. De meest gezochte termen met de meest relevante resultaten zijn de termen waarop je gaat optimaliseren.

Ga je een meertalige website maken? Vertaal dan niet klakkeloos deze zoektermen. De vertaling van een Nederlandse zoekterm is niet per se de zoekterm die men in een andere taal gebruikt om naar de dienst of het product te zoeken. Slimmer is om een lijstje zoektermen in je beoogde taal door de zoekwoordenplanner te halen. Een vertaalbureau kan je helpen zo’n lijstje samen te stellen.

 

Delen: