4. Hoe optimaliseer je een webpagina voor zoekmachines?

Delen:

WebVertSEOWe hebben nu vastgesteld hoe je je zoekwoorden bepaalt en welke pagina’s je het beste kunt optimaliseren. De volgende stap is het eigenlijke optimalisatieproces. Wat houdt het nu eigenlijk in om een pagina te ‘optimaliseren’?

De basis van een goede zoekwoordoptimalisatie laat zich eigenlijk verrassend makkelijk vangen in een checklist. Het heeft geen zin om een zoekwoord maar zo vaak mogelijk te gebruiken. Toch is het nog steeds belangrijk om het zoekwoord op een aantal belangrijke plekken terug te laten komen. Onderstaand vind je een handige checklist waarmee je iedere pagina in een handomdraai optimaliseert voor een bepaald zoekwoord:

 

SEO-checklist voor webpagina's

SEO checklist

  • Titel-attribuut: Zorg dat het zoekwoord terugkomt in het Titel-attribuut van de pagina, het liefst helemaal vooraan. Dit is de tekst die in de balk helemaal bovenin je browservenster terug te vinden is. Het is ook de tekst die als titel wordt gebruikt in de resultaten van een zoekmachine. Het springt dus meteen in het oog. De titel van een pagina kun je meestal in je content management systeem (bijvoorbeeld WordPress) instellen.
  • Meta description: Zorg dat het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan staat in de meta description. Dit is de tekst die onder je paginatitel staat in de zoekresultaten. Het geeft je lezer een eerste indruk van het onderwerp van je pagina. Ook de meta description vind je meestal terug in je content management systeem.
  • URL: Plaats het zoekwoord in de URL van de pagina. Deze URL is het liefst zo overzichtelijk mogelijk, bijvoorbeeld www.concorde.nl/vertaalbureau/technisch.
  • Kop: Maak het zoekwoord onderdeel van de eerste kop op je pagina. Die kop moet daarnaast een <h1> element zijn.
  • Paragraaf: Zorg dat het zoekwoord zo ver mogelijk vooraan je eerste paragraaf staat.
  • Tussenkoppen: Als het even lukt, laat het zoekwoord dan terugkomen in enkele tussenkoppen, oftewel <h2>-elementen, in je tekst.
  • Afbeeldingen: Gebruik het zoekwoord als alt-tekst voor afbeeldingen op je pagina. Zo komen deze afbeeldingen en dus de bijbehorende pagina omhoog als iemand zoekt op afbeeldingen.
  • Zoekwoorddichtheid: Zorg dat je zoekwoord vaak genoeg voorkomt in je tekst. Zo’n 2-4% op het totaal aantal woorden is een goed streven.

 

Checklist voor meertalige websites

Voor een website in een andere taal dan het Nederlands is deze lijst niet anders. Heb je een webtekst laten vertalen? Controleer de vertaling dan tegen deze lijst. Zo weet je zeker dat de vertaling goed vindbaar is. Maak je gebruik van het CMS WordPress? De plugin SEO for WordPress van Yoast voegt een checklist met bovenstaande punten toe aan iedere pagina die je schrijft. Zo kun je al schrijvende controleren of je tekst SEO-verantwoord is.

 

Delen: