5. Hoe zorg je voor goede leesbaarheid?

Delen:

WebVertSEODe lijst op de vorige pagina maakt het schrijven van een SEO-verantwoorde tekst erg makkelijk. Maar laat je niet verleiden tot het doen van een invuloefening. Leesbaarheid is nog steeds belangrijk. Je kunt immers nog zoveel bezoekers trekken, als je tekst niet makkelijk of aantrekkelijk is om te lezen zullen je potentiële klanten afhaken.

Zorg er daarom voor dat zinnen met zoekwoorden erin nog wel leesbaar zijn. Soms moet je daar een beetje creatief mee zijn. Vergelijk deze zinnen maar eens:
 

“Heeft u een lekke band? Bij Janssen fietsenmakers zorgen we ervoor dat uw fiets in een handomdraai weer gemaakt is.”

“Uw fiets maken? Bij Janssen fietsenmakers is het in een handomdraai voor elkaar!”

 

De eerste zin is prettig om te lezen. Maar het zoekwoord ‘fiets maken’ komt er niet in voor. De tweede zin is een goed alternatief, en het zoekwoord ‘fiets maken’ staat vooraan de zin. Gebruik het zoekwoord ook niet in iedere zin. Dit leidt tot irritatie bij de lezer.

Leesbaarheid online tekstenZoekmachines houden van pagina’s met veel tekst. Hoe meer tekst, hoe beter de zoekmachine kan bepalen waar jouw pagina over gaat. Dat heeft weer een positieve invloed op je score. Maar een pagina moet ook weer niet te lang zijn. De aandachtspanne van de moderne consument is heel kort. Op het internet, waar afleiding constant op de loer ligt, geldt dit al helemaal. Een tekst van 400-600 woorden is daarom ideaal. Gebruik korte paragrafen met onderbrekende elementen zoals opsommingen of kaders. Dat houdt de tekst makkelijk leesbaar.

Zorg tot slot ook voor korte zinnen. De moderne lezer leest het liefst hooguit 15 woorden per zin. Online is dit nog minder: na 9 woorden kan je een lezer al verliezen. Breek zinnen met komma’s dus op in kleinere zinnen.

 

Met deze 5 tips heb je de basis voor een goede SEO-strategie.

 

Delen: